زیر سازی چمن مصنوعی چگونه انجام می‌شود؟

 زیر سازی چمن مصنوعی چگونه انجام می‌شود؟

زیر سازی چمن مصنوعی

زیر سازی چمن مصنوعی یکی از مهمترین عوامل در نصب و اجرای  آن است:

این عمل شامل تمام زمین‌های بتنی،‌آسفالتی، خاکی و … که برای نصب چمن مصنوعی نیاز به زیرسازی دارند می‌شود. اگر زیرسازی بدرستی انجام نشود بعدا باعث مشکلات زیادی می‌شود.

 

مزایای زیر سازی چمن مصنوعی

زمین‌ها با توجه به نوع خاک هر منطقه دارای سختی‌های مختلف هستند. برای اینکه از رشد علف‌های هرز یا گیاهان طبیعی جلوگیری کنیم باید قبل از نصب چمن حتما عملیات زیرسازی انجام شود.

همچنین زیرسازی از جمع شدن آب بر روی چمن جلوگیری می‌کند تا چمن همیشه آماده استفاده باشد.

از مزایای زیرسازی چمن مصنوعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هدایت آب به فاضلاب
  • تغییر کاربری زمین
  • جلوگیری از صدمه و آسیب لایه زیرین چمن
  • خروج آب و جلوگیری از جمع شدن آب بر روی چمن
  • افزایش دوام و عمر چمن

 

مراحل زیر سازی چمن مصنوعی

ساختار زمین و خاک تاثیر زیادی درزیرسازی دارد. برای این منظور باید رطوبت زمین،‌ سختی،‌نوع خاک و موارد مشابه را حتما قبل از شروع عملیات بررسی کرد.

برای انجام عملیات زیرسازی یک لایه از سطح زمین برداشته می‌شود تا گیاهان و علف‌های هرز از بین برود سپس گودی با موادی که مخصوص این عملیات است پر می‌شود. قبل از خاکریزی و خاک‌برداری باید چمن مصنوعی زهکشی شود. حتما باید شیارها و لوله‌هایی برای انتقال آب به فاضلاب تعبیه شود.

 

زیر سازی چمن مصنوعی

 

روش‌های زیرسازی بصورت زیر است:

 

  • زیرسازی استحکام نیافته

نصب چمن مصنوعی در زمین‌های با کاربری کم، متفاوت است. بعنوان مثال آماده‌سازی چمن بلوار با چمن زمین فوتبال با یکدیگر فرق دارد. در فضاهایی که چمن برای زیابیی استفاده می‌شود بتن و آسفالت استفاده نمی‌شود.  در اصل چون این زمین‌ها کاربردی جز زیبایی ندارند با حذف بتن و آسفالت در هزینه‌ها صرقه‌جوئی می‌کنند. باید این نکته و در نظر داشت که زیرسازی به روش استحکام نیافته در برابر فشار یا ضربه ضعیف است. بنابراین شاید به همین دلیل است که در مکان‌ّ‌های پر تردد از این روش استفاده نمی‌کنند.

مزایای دستگاه روئینگ
خواندن

 

  • زیرسازی استحکام یافته

در این روش برای استحکام بیشتر باید یک لایه بتن و آسفالت به زیرسازی افزوده شود که در لایه آخر قرار می‌گیرد. اگر شیب‌بندی مناسب برای زمین وجود نداشته باشد،‌ در هنگام بارش برف و باران آب باقیمانده یخ می‌زند و باعث ترک لایه زیرین می‌شود.

 

زیرسازی برحسب متریال نصب

برای زیرسازی از متریال طبیعی استفاده می‌شود. البته در برخی مواقع برای استحکام زمین نیاز به استفاده از برخی مواد پلیمری است. این نوع زیرسازی به دو شکل زیر انجام می‌شود:

 

  • سطح سخت و غیر قابل نفوذ

طریقه نصب و آماده‌سازی زمین برحسب سختی و نرمی فرق دارد.  این شیوه برای زیرسازی بر روی سطوح سخت مانند سیمان،‌بتن،‌آسفالت و … است ششیب‌بندی در این روش باید بصورت دقیق و با محاسبات انجام شود. معمولا از این روش برای زمین‌های با متراژ کم استفاده می‌شود.

 

  • سطح قابل نفوذ

در این روش از متریال‌های نفوذپذیر استفاده می‌شود. در ابتدا گیاه زدایی انجام می‌شود. پس از آن از یک لایه متریال نفوذپذیر استفاده می‌شود.

زیرسازی موجب استحکام و تحکیم چمن می‌شود و ماندگاری آنرا بالا می‌برد.

البته باید این نکته را در نظر داشت که شیب‌بندی دقیق و صحیح نقش مهمی در طول عمر و دوام چمن دارد.

 

در آخر بحث قیمت چمن مصنوعی مد نظر است که عواملی چون شیوه اجرا، متریال مورد استفاده،‌ ابعاد زمین و … نقش مهمی بر روی هزینه اجرا زیرسازی دارد.

 

شما برای خرید انواع تجهیزات ورزشی و کفپوش می توانید از فروشگاه آنلاین پالس اسپرت استفاده کنید.
برای ورود به فروشگاه کلیک کنید.

لیست کامل دستگاه های بدنسازی به همراه عکس و قیمت
خواندن

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

پالس اسپرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *