مشکلات کفپوش اپوکسی و روش حل آن

 مشکلات کفپوش اپوکسی و روش حل آن

مشکلات کفپوش اپوکسی و روش حل آن

مشکلات کفپوش اپوکسی و روش حل آن

کفپوش اپوکسی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین کفپوش‌ها است. این کفپوش در اماکنی چون،‌ بیمارستان‌ها،‌کلینیک‌ها، مراکز صنعتی،‌ مراکز درمانی، پارکینگ‌ها و … استفاده می‌شود. این کفپوش بدلیل سطح صافی که بعد از نصب و اجرا دارد طرفداران زیادی دارد. اما یک باور اشتباه وجود دارد و اینست که افرادی که خواهان استفاده از این کفپوش هستند با فکر اینکه نصب این کفپوش ساده است خود این کار را انجام می‌دهند درحالیکه حتما این کار باید توسط نصاب انجام شود.

در اینجا به چند مشکل این کفپوش و روش حل این مشکلات اشاره شده است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  • لایه شدن

از رایج‌ترین مشکلات این کفپوش است که پس بعد از گذشت زمانی کوتاه پس از نصب اتفاق می‌افتد. اگر این مشکل برطرف نشود به سطح زیرین کفپوش آسیب وارد می‌کند. دلایل اصلی ایجاد این مشکل دمای بسیار بالا، دمای بسیار پایین و رطوبت بالا است. البته اجرا و نصب توسط افراد غیر حرفه‌ای نیز می‌تواند از عوامل این مشکل باشد.

راه‌حل این مشکل

  • سطح مورد اجرا از هرگونه آلودگی پاک شود.
  • یکی از دلایل لایه شدن اپوکسی صاف بودن بیش‌از حد سطح مورد اجرا است
  • سطح عاری از هرگونه رطوبت و نم و کاملا خشک باشد.

  • ترک برداشتن

دیگر مشکل این کفپوش ترک برداشتن و حباب شدن آن است. موارد زیر از مهم‌ترین عوامل این مشکل است:

  • ترکیب کردن نادرست مواد
  • متخلخل بودن زیاداز حد سطوح
  • تناسب بندی اشتباه و نامیزان مواد
  • اجرای بدون دقت

  • تغییر رنگ اپوکسی

ناهمسان نبودن رنگ از دیگر مشکلات بوجود آمده بعد از اجرای این کفپوش است. دلایل این مشکل بخاطر عوامل زیر است:

  • تمام شدن عمر مفید کفپوش
  • هاردنر اشتباه
  • قرارداشتن در نزدیکی یا معرض مواد شیمیایی
  • قرارداشتن در زیر اشعه UV
معرفی انواع تجهیزات کراس فیت با عکس
خواندن

مشکلات کفپوش اپوکسی و روش حل آن

مشکل کفپوش اپوکسی و حباب‌های سر سوزنی Pine Hole

این مشکل متداول‌ترین عیب اپوکسی است و بصورتی قارچ‌گونه بر روی سطوح نمایان می‌شود. یکی از دلایل بروز این مشکل محبوس شدن حباب حین ترکیب مواد با دستگاه میکسر است. راه حل این مشکل استفاده از میکسر پروانه‌ای با دوران ۳۰۰-۵۰۰ دور در دقیقه است. یکی دیگر از دلایل این مشکل اجرا روکش در دمای پائین است.

ایجاد حباب و حفره ناشی از ترکیدگی حبابها (Crater)

عمدتا حباب  ناشی از خارج‌شدن گاز یا هوا پس ازاجرای کفپوش بر روی سطح بتونی بر روی روکش ایجاد می‌شود. اما این مشکل ممکن است ناشی ازخروج حبس هوائی باشد که در زمان نرکیب کردن و آماده سازی مواد رخ داده  دلیل آن می‌تواند گرما زا بودن واکنش گیرایی مواد در فرایند سفت شدن و نهایتا  هوای موجود در منفذ‌های بتون باشد که پس از اعمال روکش، هوا به روکش نیرو وارد می‌کند و فضائی را درست می‌کند  که در هنگام خروج از سطح روکش این حباب های هوا  می‌ترکد و حفره‌های معمولا بزرگ  بوجود می‌آید. دلیل اصلی ایجاد حفره جنس و کیفیت بتن و منفذهای ‌ان است که روش مناسب برای رفع آن آب‌بندی کردن منافذ است.

مشکلات کفپوش اپوکسی و روش حل آن

سیالیت ضعیف و ظاهر فیلم (poor flow and film appearance)

این مورد در ۳ حالت بوجود می‌آید:

محیط بسیار گرم

در مواردی که دمای مواد اپوکسی ۳۰ درجه یا بیشتر از آن باشد باعث حبس شدن حباب هوا می‌شود و می‌تواند باعث دوفازی شدن رنگدانه و بالا آمدن، بالا و پائین شدن رنگدانه بخاطر اختلاف در مقدار دانسیته و نهایتا کاهش سیالیت شود.

کفپوش پلی یورتان ورزشی
خواندن

محیط سرد

ویسکوزیته روکش در دمای پائین‌تر از ۱۵ درجه بالا می‌رود و در نتیجه کاهش سیالیت و همتراز نبودن مانع خروج گاز می‌شود.

محیط دارای تهویه با جریان هوای شدید

جریان اضافی هوا از بین کانال باز  یا سیستم تهویه هنگام اجرای کفپوش باعث خشک‌شدن سریعتر و زودتر روکش می‌شود. بهترین دما برای اجرا این کفپوش ۲۰-۲۵ درجه است.

  • چشم ماهی شدن

یکی از دلایل ایجاد این مشکل ته‌نشین شدن سیلیکون در سطح کف است. دیگر دلیل این مشکل اجرا کفپوش بر روی اپوکسی میانی یا پرایمر اپوکسی ۱۰۰٪ کیور نشده است. دلیل بعدی استفاده از حلال پایه نفتی بجای تینر است که با اپوکسی سازگاری ندارد. تنها راه حل این مشکل سنباده زدن سطوح قابل اجرا و پاک کردن آنها از هرگونه کثیفی و گرد و غبار است.

  • از هم گسیختگی یا تخریب کامل (Complete Damage Disintegration)

این اتفاق زمانی ایجاد می‌شود که پوشش کفپوش قبل از کیورینگ به مواد شیمیائی قوی آلوده شده باشد. موادی که برای اپوکسی مشکل زا هستند عبارتند از: اسید استیک گلاسیال، بنزین الکل و موادی از این قبیل که برای اپوکسی بشدت مضر هستند و باید از دسترس خارج شوند.

همانطور که در بالا گفته شد اجرا و نصب این کفپوش مهارت‌های خاص خودش را دارد و اجرای آن پیچیدگی‌ّهایی دارد. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز این مشکلات بهتر است که اجرا و نصب این کفپوش را به افراد ماهر و حرفه‌ای در این زمینه سپرد.

شما برای خرید انواع تجهیزات ورزشی و کفپوش می توانید از فروشگاه آنلاین پالس اسپرت استفاده کنید.
برای ورود به فروشگاه کلیک کنید.

بهترین کفپوش برای خانه
خواندن

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

پالس اسپرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *